Kruimelpad
- Home
- Referenties
- Referenties
Referenties
Bootcamp 'Succesvol samenwerken met ouders in alle soorten en maten'
Welmoed en Liesbeth - Traineracteurs voor de Klaveracademie
Theater a la carte
Dit hilarische filmpje zit vol herkenbare scenes uit de praktijk.
Belangrijke lessen in ouderbetrokkenheid
Geertje van de Put - directeur
Amaliaschool
De grootste winst voor ons is geweest dat leekrachten echt in hun professionele rol zijn gaan staan.
Professionele communicatie met ouders
Cees Joosen - directeur
Dr. Algraschool te Leeuwarden
Het resultaat van de training is uitstekend!
De excellent communicerende IB'er
Annelies - IB'er
IB-opleiding
Ik zet de leerkracht nu beter in zijn kracht.
Coachingstraject van een leraar
Leni Ploeg - Leraar
CBS de Regenboog te Dedemsvaart
Ik creëer nu meer veiligheid in de klas.
Ouderbetrokkenheid versterken
Anje Bechtel - directeur
Educatief Centrum Theo Thijssen te Zutphen
We spreken de ervaringsdeskundigheid van ouders aan.
Waarom ouderbetrokkenheid in de KO essentieel is
Edith Blokland - Leidinggevende
Kindcentra De Drieslag
Ondanks dat we al goede samenwerkingsrelaties met ouders hebben, maken we van ouderbetrokkenheid toch een speerpunt in ons beleid.
![Nienke Koertshuis](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Nienke%20Koertshuis%202.jpg?itok=ic7Uatoq)
Traject op maat om ouderbetrokkenheid te versterken
Nienke Koertshuis - directeur
ODBS Het Kompas
Onze leerkrachten voelen zich veilig en gesteund. En ze weten dat ik als directeur achter, naast of desnoods voor hen sta.
Teambrede professionele uitstraling
Ellen Hemmers - directeur
Kisveldschool te Neede
We kregen als team inzicht in de diepere laag.
![Ervaringsdeskundigheid ouders](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/slechtnieuwsgesprek-720x300.jpg?itok=tqN3DToo)
Reactie pers op boek School en ouder schouder aan schouder
NBD Biblion - Redacteur en Recensent
NBD Biblion
Zo breng je educatief partnerschap tot stand
![Kees Hendriks](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Kees%20Hendriks%20groter.jpg?itok=n5xA-1mV)
Leergang Resultaatgericht werken
Kees Hendriks - directeur
Samenwerkingsverband Twente Noord
Zelden heb ik zo unaniem positieve geluiden gehoord
![Communicatie met ouders](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/slechtnieuwsgesprek-720x300_4.jpg?itok=bmzoMI5W)
De praktijk was het beste onderdeel
Liesbeth Verbeek - Leraar
Kindcentrum Lea Dasberg
Ze heeft vertrouwen in je als mens en dat maakte het tot een geweldige ervaring in een veilige omgeving
![Samenwerken met ouders](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/slechtnieuwsgesprek-720x300_0.jpg?itok=eHCl7jpi)
Samenwerken met Glans
Marja Klaver - Schrijver voor JWS
JSW – Vakblad voor leerkrachten in het basisonderwijs en pabo-studenten.
Als je de Glans-techniek teambreed gebruikt, gaat de ouderbetrokkenheid schoolbreed glanzen
![De driehoek mentor-ouder-kind](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Driehoek%20Marja%20Z_W%20zondertekst.jpg?itok=4G9nHsow)
Hoe mentoren en ouders met Glans samenwerken
Marja Klaver - schrijver artikel
Bij de Les, magazine voor leerlingbegeleiding en schooldecanaat
Waarom moeilijk doen als het samen kan
![omslag boek](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Marja%20Klaver%20Boekomslag%20foto.jpg?itok=xKY4JrzB)
Betrek elke ouder met de Glans-techniek
Arja Kerpel - Redactielid wij-leren.nl kennisplatform voor het onderwijs
Wij-leren.nl kennisplatform voor het onderwijs
Ouderbetrokkenheid is en blijft een hot item.
![resultaat](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/shutterstock_325090268.jpg?itok=Dud6I_WT)
Een verandertraject met bedrijfskundig perspectief
Cas Bartman - Algemeen directeur
TOF Onderwijs
Marja en Francien hebben door hun persoonlijkheid en effectieve aanpak in korte tijd dit resultaat met ons weten te boeken.
![School en ouder schouder aan schouder](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Boekomslag-foto-Marja-KlaverDruk.jpg?itok=43enJDQh)
Pilot Glanstechniek
Kader Primair - Redactie maandblad voor schoolmanagement in Nederland
AVS
De Glans-techniek betrekt ouders stap voor stap bij de schoolcarrière van hun kind.
![Team en schoolgemeenschap](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Team%20blij%20samenwerken_3.jpg?itok=zw7xpRjB)
Juist deze aanpak geeft mensen zelfvertrouwen
Frans Nawijn - Directeur-bestuurder
PCPO Rijssen
Het was van groot belang voor onze medewerkers goed te leren communiceren en feedback te geven. Daar is Marja een kei in!
![Blije kinderen](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Blije%20kinderen.jpg?itok=y-sKvneW)
Over ouderbetrokkenheid en de Glans-techniek
Deelnemers - Directeuren. leraren en ouders
Mini-symposium Glans-techniek
Ik heb een andere kijk gekregen op de relatie ouder-school
![Leergemeenschap](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Groep%20schoolgemeenschap%20zonder%20schaduw.jpg?itok=Xna1b20-)
Praktisch, het staat dicht bij mijn eigen belevingswereld
Deelnemer - Workshop Glans-techniek
Nationaal Congres Ouderbetrokkenheid
Het is ook fijn als een leerkracht de deskundigheid van de ouder meeneemt.
![Communicatie met ouders](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/slechtnieuwsgesprek-720x300_1.jpg?itok=QuW8WPh-)
Trainingstraject Communicatie van leerkrachten naar ouders.
Liesbeth Verbeek - Leraar
Kindcentrum Lea Dasberg
Het gevoel van toen bij de training kwam terug: het werkt echt! Duidelijk en consequent zijn geven je een stevige basis voor moeilijke gesprekken.
![Communicatie met ouders](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/slechtnieuwsgesprek-720x300_2.jpg?itok=hxKQp8El)
Glans werkt!!!!
Hetty ten Heggeler - Leraar
OBS Het Stadsveld
Van onze IB’er kreeg ik een groot compliment over hoe ik het gesprek had gevoerd
![School en ouder schouder aan schouder](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Boekomslag%20aangepast_0.jpg?itok=kx1262OQ)
Boek 'School en ouder, schouder aan schouder'
Jacqueline Moleman - Moeder
van 2 schoolgaande kinderen
De volgende keer neem ik ‘gewoon’ je boek mee voor de leraar,
![School en ouder schouder aan schouder](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Boekomslag%20aangepast_1.jpg?itok=w9QUSFiX)
Boek 'School en ouder, schouder aan schouder'
Erika Diekema - directeur
OBS J.H. Isings
Een prima hulpmiddel voor goede ouderbetrokkenheid
![omslag boek](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Marja%20Klaver%20Boekomslag%20foto_0.jpg?itok=fdH6WGAG)
Boek 'School en ouder, schouder aan schouder'
Aletta Wijnsouw - vmlg directeur
De Bijenschans
Dit boek is een echte aanrader voor schooldirecteuren, leerkrachten en ook ouders.
![School en ouder schouder aan schouder](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Boekomslag%20aangepast.jpg?itok=nlPESEDI)
Boek 'School en ouder, schouder aan schouder'
Mieke Verhage - Meerschools directeur
De Klaroen en Het Podium
Een goede samenwerking tussen ouders en school zorgt voor optimale ontwikkelkansen voor kinderen.
![Samenwerken in team](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Team%20blij%20samenwerken.jpg?itok=Nb_sDEcU)
Een teamtraject
Wilfred de Vries - Algemeen directeur
Schoolvereniging Rehoboth
Tot dan toe onuitgesproken spanningen leerde het team te benoemen en vervolgens probleemoplossend te bespreken
![Schoolgemeenschap](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Groep%20schoolgemeenschap%20zonder%20schaduw_0.jpg?itok=nKc68nDU)
Soms één op één als coach, soms met een groep en geassisteerd door een geweldige acteur
Marco Schaap - directeur
Julianaschool te Rijssen
Als organisatie hebben wij geleerd om feedback te geven en kritiek te ontvangen
![dansen](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Dia17-teamworkblauw.jpg?itok=wA8xnmGM)
Communicatietraining ‘Eerlijk en duidelijk communiceren’
Gerlinde Baan - Coördinator
Christelijke Peuterspeelzaal Margriet
Communicatie is een dans voor twee, een dans die je sámen moet dansen
![Samenwerken team](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Team%20blij%20samenwerken_0.jpg?itok=ZFTWyRzN)
Samenwerkingsverband van 30 basisscholen
Jan Wiegink - directeur
SBO De Toermalijn
Erg onder de indruk was ik van de resultaten na een coachingstraject met drie erg ervaren collega’s uit ons expertiseteam.
![Team samenwerken](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Team%20blij%20samenwerken_1.jpg?itok=5bUaWary)
Trainingen aan het management en aan leraren
Annelies Brouwer - Adjunct-directeur bestuurder
PricoH
In de loop der jaren hebben we veel geleerd.
![Oplossingen](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/6%20sleutels_0.png?itok=Zwh-cQxJ)
Sterke coaching met een psychologisch tintje
Marjon Tjepkema - Senior adviseur P&O
Stichting Twenterand
De betreffende persoon moet weer goed in zijn of haar vel zitten op het werk. En dat doel haalt Marja keer op keer.
![Schoolgemeenschap](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Groep%20schoolgemeenschap%20zonder%20schaduw_2.jpg?itok=tbYUb_Zj)
Vanuit je functie moet je soms onpopulaire keuzes maken
Ben Roeten - algemeen directeur
VPCO Hasselt
Ik voel me ten diepste gekend, met veel respect voor wie ik ben als mens en functionaris.
![Team en schoolgemeenschap](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Team%20blij%20samenwerken_2.jpg?itok=21xbgTQb)
Marja is bijzonder praktisch, dat spreekt me aan
Ilse de Baaij - Stafmedewerker P&O
Stichting Archipel
Soms is ze bij een training zó enthousiast dat het even te snel gaat. Maar dan zeggen we dat gewoon, schiet ze in de lach en vertraagt ze…”
![Coaching](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Gesprek.png?itok=_KTvGTMX)
Ik vermoedde een burn-out bij mezelf
André Henneveld - Manager Procesinnovatie & Projecten
Vogellanden
Juist door te kijken naar de achterliggende oorzaken ben ik nu méér dan ‘de oude’. Ik ben een rijker mens geworden.
![Ouderbetrokkenheid](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/slechtnieuwsgesprek-720x300_3.jpg?itok=jSivLVKg)
Een bijzondere cursus
Ingrid Steenhagen - Leraar
De Marke
ik kan me geen andere cursus herinneren waarbij ik me vanaf het begin tot het einde kon concentreren.
![Gesprek](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Gesprek_0.png?itok=S44wl3fN)
Ik vertrouw meer op mijn professionaliteit
Jacqueline Uittenbogaard - Leraar
De Regenboog Hoogeveen
Mijn zelfvertrouwen is gegroeid door de spiegelende sessies
![Consent](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Consent.png?itok=SoD5wMmX)
Pilot Implementatie van de Glans-techniek
Deelnemers Pilot - Directeuren, IB'ers en leraren
Stichting Consent
Er is meer structuur gekomen in het opzetten van een goede glans-relatie
![Blij](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/Glanzende-grondhouding.jpg?itok=sEt65I8i)
Van training naar 1-op-1 ondersteuning
Alice Kwant - Leraar
Arendsvleugel
Soms heb je gewoon een buitenstaander nodig om helder te krijgen hoe je bent en hoe je beter kunt worden.
![Sleutels](/sites/default/files/styles/themaoverzicht/public/images/referentie/6%20sleutels.png?itok=6nUuY7Oz)
Ik liep bijna tegen een burn-out aan
Wouter Kok - PLV. Griffier
Gemeente Berkelland
Werkte methode A niet, dan had ze altijd een methode B achter de hand
Ouderbetrokkenheid met scholengroep
Femmy Sassen - directeur
Montessorischool De Wielerbaan te Enschede
We krijgen concrete handvatten om beter met ouders te communiceren.