De praktijk was het beste onderdeel
“Een aantal jaren geleden deed Marja Klaver bij mij op school een trainingstraject. Het onderwerp was communicatie van leerkrachten naar ouders. Ergens op de Veluwe kwamen we samen en ik zag een kordate dame die enthousiast met ons aan de gang ging. Wat mij vooral is bijgebleven zijn haar manieren van uitleg: kordaat, enthousiast en doeltreffend.
Elke leerkracht heeft te maken met moeilijke gesprekken, gesprekken waar je tegenop ziet. Marja heeft mij geleerd hoe hier mee om te gaan, niet alleen theorie kwam aan bod, de praktijk was het beste onderdeel. Daar zit je dan als leerkracht tegenover een acteur, die de voortreffelijke rol aanneemt van boze ouder. Het “gesprek” begint en Marja kijkt toe hoe het verloopt. Als een strenge juf springt ze er bovenop en laat niet alleen zien hoe je de dingen anders aan kunt pakken, je oefent meteen. Ze heeft vertrouwen in je als mens en dat maakte het tot een geweldige ervaring in een veilige omgeving.
De ‘regels” die Marja gebruikt bij een moeilijk gesprek heb ik daarna, op een andere school, nog veel toegepast: bij een collega, bij ouders. Het gevoel van toen bij de training kwam terug: het werkt echt! Als ik nu hoor hoe moeilijk collega’s het vinden om een slecht nieuwsgesprek aan te gaan met ouders, denk ik: van Marja leer je beter te communiceren. Precies zeggen waar het op staat. Duidelijk en consequent zijn geven je een stevige basis voor moeilijke gesprekken.”