Ouderbetrokkenheid - Zo werk je succesvol samen!
Met dit uitgekiende programma 'Ouderbetrokkenheid: zo maak je er een succes van!' ga je op weg naar 100% succesvolle ouderbetrokkenheid. Dat betekent dat elke leraar met elke ouder, ieder jaar opnieuw succesvol samenwerkt. Essentieel omdat kinderen - zo leert onderzoek - zich juist dan maximaal ontwikkelen.
Glanzende driehoeken met de Glans-techniek
Het is gebaseerd op de Glans-techniek. Een bewezen methode voor ouderbetrokkenheid, gebaseerd op uitgebreid literatuuronderzoek en het trainen van ruim 200 scholen. Het bespaart tijd, voorkomt onnodig gedoe en werkdruk en creëert helderheid voor ouders en leraren.
Blended learning: slim leren
De leergang is een blended learning programma: een slimme combinatie van online leren en offline trainen. Ieder leert zo online in zijn eigen tijd en tempo en het bespaart kosten. De onderwerpen die verdieping vragen, worden in face-to-face training geleerd of gezamenlijk als team behandeld tijdens uitgestippelde bijeenkomsten.
Het volledige programma bestaat uit drie leergangen.
Je bepaalt bij de afsluiting van elke leergang hoe je verder wilt, zo blijft het traject aansluiten op jullie voortgang en leerproces.
- In de eerste leergang ga je meteen de Glans-techniek gebruiken en op maat maken van jouw school
- In de tweede leergang veranker je de Glans-techniek in het DNA van jullie schoolcultuur
- In de derde leergang ga je succesvol samenwerken met de voor jullie school uitdagende ouders
Het resultaat van succesvolle ouderbetrokkenheid
- Elk kind floreert en groeit door naar zijn ‘persoonlijk record’
- Elke ouder wordt ambassadeur van de school
- Elk teamlid heeft een missie en een sterke professionele uitstraling
Een krachtige leermix
In dit blended learning programma combineren we een kick-off met teamleren, met een teamtraining op maat en online leren. Een krachtige mix.
We voeren drie gesprekken met de directeur, waardoor de leergang naadloos aansluit bij de leerbehoeften van het team.
We werken graag met een regiegroep. De directeur geeft samen met de regiegroep het teamleren vorm en inhoud.
Het onlineprogramma herbergt een grote variatie van werkvormen, zodat iedere leerstijl aan bod komt. Filmpjes, een quiz, hand-outs, een bibliotheek met achtergrondinformatie, reflectieopdrachten en een meetinstrument.
In de training gebruiken we cases uit de praktijk. Deelnemers krijgen opbouwende feedback, en werken we met praktijkopdrachten op maat.
Train-de-trainer
Je kunt dit programma met je eigen schoolteam doen. Je kunt dit programma ook met meerdere scholen (bijvoorbeeld van je eigen stichting) tegelijkertijd doen. Dan krijgt het programma de vorm van een train-de-trainer programma. Scholen inspireren en motiveren elkaar, zo leert de praktijk
Hierbij een greep uit de reacties van deelnemers aan de pilotgroep van Stichting Consent:
“Ik ben me gaan beseffen hoe belangrijk een stabiele driehoek is. En wat er kan gebeuren als deze dreigt te kantelen. Ik ben door de training veel bewuster van een goede relatie met IEDERE ouder. En heb nu handvatten om dit in de praktijk voor elkaar te krijgen.”
“Gesprekken en de daarbij behorende technieken zijn heel belangrijk om de driehoek glanzend te houden. De leraar is zich bewuster van zijn/haar rol binnen de driehoek. Dit is een positieve ontwikkeling voor alle partijen. Ouders geven ook aan dat hun kind beter wordt gehoord en begrepen.”
“Ik vind het leuk om eens de tijd te nemen voor een zo belangrijk onderwerp als ‘ouderbetrokkenheid‘. Hoe, Wat en Waarom vragen samen te beantwoorden. Vraagstukken/cases te bespreken met andere collega’s. Ik kom zelf ook iedere bijeenkomst weer met nieuwe ideeën.”
“Er is meer structuur gekomen in het opzetten van een goede glans-relatie (de driehoek).”
“Ik vind de cursus prettig, leer veel en zie ook enthousiasme om mij heen.”
“Er is een goede balans tussen theorie en praktijk.”
De opleiding wordt met open inschrijving of op aanvraag en in-company verzorgd
Open inschrijving
- De open opleiding start met een intake- en kennismakingsgesprek.
Deze gesprekken vinden in overleg en op afspraak plaats in maart of april. - Er zijn 5 dagdelen op woensdagochtend: 11 mei, 22 juni, 31 augustus, 12 oktober en 14 december 2022.
- De lesdagen gaan online door, wanneer de coronamaatregelen daarom vragen.
In-company en op aanvraag
- In onderling overleg
In-company of op locatie (Enschede, Deventer, Amersfoort of Zwolle afhankelijk van de standplaats van de deelnemers).
De richtprijs voor een leergang voor een team van 15 personen bedraagt € 5.707 all-in. Neem contact op voor een offerte op maat.
Een leergang vraagt 12 uur van teamleden en 17 uur van de directeur en van de stuurgroep:
- De kick-off 2 uur
- Vijf online lessen 2,5 uur
- Teamtraining, inclusief voorbereiding, 5 uur
- Teamleren 2,5 uur
- Zelfstudie 3 uur
Leergang 1 en 2 zijn voor de directeur gecertificeerd door het Schoolleidersregister en gelden voor de herregistratie.
Het sluit aan bij het thema ‘In relatie staan tot de omgeving’. Het traject voldoet hiermee aan de vereiste kwaliteitsnormen.
Download de brochures: Leergang 1 en Leergang 2.
Leergang 1 en 2 zijn voor de leraren gecertificeerd voor het Lerarenregister. De leergang is geldig voor 38 registeruren per jaar.
Het traject voldoet hiermee aan de vereiste kwaliteitsnormen.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier de gratis demo. Je krijgt 10 dagen toegang tot de leeromgeving zodat je precies kunt zien hoe het online programma is opgebouwd en wat het je oplevert.
GRATIS
Dé 5 actie-punten
die zeker niet mogen ontbreken in je komende schooljaarplan
Waarom Klaver Academie?
- Maatwerk in coaching, training en leergangen
- Gespecialiseerd in het versterken
van onderwijsprofessionals sinds 1998 - Gericht op duurzame verandering
- Slim aanbod van theorie en praktijk
- Blended learning met praktische online en offline trainingen
De ambassadeurs
Interesse?
We leveren maatwerk en we hebben standaard aanbod.Neem contact met Marja Klaver op om te bespreken wat voor jou en jouw schoolteam het beste is. Zij denkt graag met je mee hoe je succes boekt. Het eerste gesprek is kosteloos.