Inspirerend leidinggeven
Leiderschap

Leider van de toekomst

Coaching

Scholen veranderen voortdurend volgens redelijk herkenbare patronen. Na de pioniersfase (de start van de school) ontstaan voorspelbare patronen (consolidatie), gevolgd door groei. Op enig moment raakt de organisatie verstrikt; het ziekteverzuim is te hoog, de resultaten van leerlingen lopen terug, er ligt een slecht inspectierapport of er zijn veel ouders die komen klagen. Welke problemen zitten er onder deze symptomen verborgen? Waar gaat deze ‘crisis’ over?

Kansen
Een betekenisvol antwoord maakt van de crisis een kans, een kans om verder te professionaliseren. Dat antwoord moet van de schoolleider komen. Wij bieden executive coaching aan. We nemen ruim 25 jaar ervaring in organisatieontwikkeling in het onderwijs mee. We zijn een sparringpartner die patronen herkent en een gids kan zijn. 

    Voor wie

    Voor (bovenschools) directeuren. 

    Inhoud

    De leiders van de toekomst moeten waarden en visie hebben, authentiek en wendbaar zijn, in innerlijke harmonie verkeren en doelgericht zijn. Leiders van de toekomst zouden - naar onze mening verplicht - eerst zelf een reis in persoonlijke ontwikkeling moeten ondernemen om de titel leider te verdienen. Wij leven in een wereld die onmiddellijke bevrediging nastreeft en zelfs verwacht, maar leiderschapskwaliteiten zijn niet iets waar je snel en makkelijk aan komt.

    Lees meer
    leider
    Resultaat

    Samen spreken we een traject af en formuleren een helder doel, waarin de gewenste verandering verwoord wordt. Zo meten we het succes van de coaching en werken we doelgericht naar een concreet resultaat toe.

    Coaching gaat over veranderen, over leren of juist over afleren. Dat vraagt veranderkracht. Coachingstrajecten zijn maatwerk en gaan uit van jouw specifieke vraag. Wil je je prestaties verbeteren, een probleem oplossen of je een competentie eigen maken?

    We bieden een plek waar je gezien wordt, kennis opdoet, oefent met technieken, fouten mag maken, conflicten onderzoekt en je behoeften ontdekt. Onze ervaren coaches zetten zich samen met jou in om je verder te helpen. Zodat je dit nieuwe inzicht omzet in handelen - het begin van meesterschap.

    Werkwijze

    De verandering
    Het fenomeen dat ten grondslag ligt aan de uitdaging wordt onderzocht, aangepakt en omgebogen.
    Hiervoor onderscheiden we drie fases:

    • Onderzoeksfase: alle puzzelstukjes worden verzameld door uitgebreid onderzoek en interviews.
    • Verhelderingsfase: het centrale thema wordt (h)erkend en er wordt een handelingsplan opgesteld.
    • Veranderfase: inzicht wordt omgezet in handelen. De directie wordt ondersteund in de implementatie en uitvoering en eventuele bijstelling van het handelingsplan op basis van feedback en ervaringen. Waar nodig wordt coaching ingezet.
    Referentie

    Ruim tien jaar werk ik nu al met Marja. Het begon ooit toen ik een kersverse directeur van een basisschool was. Die school functioneerde onderwijsinhoudelijk moeizaam, met binnen het team een strijd tussen twee kampen. Hoe kreeg ik helder wat mijn rol kon zijn, zonder mij in één van de kampen te laten zuigen? Met de hulp van Marja is me dat fantastisch gelukt.

    Een leerkracht die uiteindelijk zelf vertrok, zei mij: ‘Ik mag je als mens, maar heb moeite met jouw zakelijkheid en focus als directeur.’ Voor mij een groot compliment. Vanuit je functie moet je soms onpopulaire keuzes maken, maar het is heel belangrijk om daar je ‘mens zijn’ niet aan op te offeren. 

    Ik voel me ten diepste gekend, met veel respect voor wie ik ben als mens en functionaris.

    Wat Marja bij uitstek kan en doet is spiegelen. Zij zit dan heel dicht op de betreffende kwestie die speelt, maar laat mij vervolgens de kern verwoorden van wat er in mij zit. Dat vind ik het allermooiste van haar werkwijze. Ik ontmoet flink wat mensen die dit werk doen, maar Marja is zonder meer mijn favoriet.”

    Ben Roeten, Algemeen (en bovenschools) directeur VPCO Hasselt/Vroomshoop/Beerzerveld

    Referenties

    Welmoed en Liesbeth
    Traineracteurs voor de Klaveracademie
    Theater a la carte
    Geertje van de Put
    directeur
    Amaliaschool
    Cees Joosen
    directeur
    Dr. Algraschool te Leeuwarden