
De 4 codes van professionele communicatie met ouders
Communiceren doe je vanaf je geboorte. Je ontwikkelt gedurende je leven, opleiding en werk je eigen stijl en daarmee ook je eigen communicatieve kwaliteiten. Je bent je vaak niet bewust van hoe je dat doet, juist omdat je zo aan je eigen stijl gewend bent.
Onderzoek leert dat maar liefst 80-95% van ons gedrag geautomatiseerd is.
Bij het samenwerken met ouders komt er communicatief een aspect bij: dat van de professionele communicatie. Leraren zijn geschoold in het communiceren met kinderen, minder in het op een professionele manier met ouders partnerschap ontwikkelen en samenwerken. En juist dat staat centraal in deze training.
We vertrekken vanuit de 4 codes van professionele communicatie. Gebruik je deze 4 codes met de goede timing, ben je zowel intra- als interpersoonlijk professioneel competent.
Je traint elke bijeenkomst een of twee stappenplannen voor de voor jou moeilijke gespreksmomenten. We verbinden de stappenplannen met de 4 codes van professionele communicatie.
Voor leraren die hun communicatie verder willen professionaliseren, zodat zij lastige communicatieve situaties tot een goed einde kunnen brengen.
We beginnen met het onderzoek welke van de 4 codes van professionele communicatie je als vanzelf wel en welke je niet gebruikt.
Je traint elke bijeenkomst met stappenplannen om een voor jou moeilijke sociale situatie tot een goed einde te brengen. Juist in die stappenplannen gebruik je waar nodig deze 4 codes. Je vertaalt de stappenplannen naar een eigen praktijksituatie. Je neemt een kleine praktijkopdracht op maat mee om het geleerde direct in praktijk te brengen.
- Je hebt op basis van de 4 codes je eigen communicatieprofiel gemaakt
- Je hebt alle 4 de codes versterkt en weet welke je wanneer in wilt en gaat zetten
- Je kunt stappenplannen inzetten om lastige momenten met ouders tot een goed einde te brengen
- Je bent zowel intra- als interpersoonlijk competenter geworden
Deze interactieve training is leerzaam, spraakmakend en praktisch. De training is gebaseerd op de competentie: succesvol samenwerken met ouders.
Door de combinatie van theorie en praktijk krijg je de nodige bouwstenen om deze competentie goed te ontwikkelen.
Afhankelijk van het thema, werken we in deze trainingen met de volgende technieken:
- (zelf)reflectie door een vragenlijst
- verwoorden van eigen ervaringen
- regiespel
- gesprek over theoretische begrippen in relatie tot eigen praktijkervaring
- meegebrachte en/of zelf ingebrachte cases
- oefening in, training van en experimenteren met vaardigheden
Ik vind het jammer, dat ik deze cursus niet eerder had
De schematische aanpak van problemen, in de vorm van stappenplannen, heeft mij erg aangesproken. Juist van het oefenen ter plekke was leerzaam. Je schiep een sfeer, waarin ik ook dúrfde te oefenen zonder bang te zijn fouten te maken. De video's gaven extra informatie en waren duidelijk.
Carla van der Stelt Leerkracht OBS Hogenkamp
De video 'Help, boze ouders!' geeft je een impressie van onze filosofie. Dit handige stappenplan helpt je om het gesprek met een boze ouders tot een goed einde te brengen.
Referenties
GRATIS
Dé 5 actie-punten
die zeker niet mogen ontbreken in je komende schooljaarplan
Waarom Klaver Academie?
- Maatwerk in coaching, training en leergangen
- Gespecialiseerd in het versterken
van onderwijsprofessionals sinds 1998 - Gericht op duurzame verandering
- Slim aanbod van theorie en praktijk
- Blended learning met praktische online en offline trainingen